2020. március 23., hétfő

Azon kívül, hogy fontos mivel írsz, az is számít, hogy hol és hogyan fogod az adott íróeszközt!
Az 1,5-2 éves gyerkőcök, ismerkedve a különböző íróeszközökkel, marokra fogva, nagy lendülettel, vállból indított mozgással próbálnak firkálgatni, nyomot hagyni a papíron, vagy bármilyen egyéb felületen.
Óvodáskor végére fog az a nyomaték, szem- és kézkoordináció, ceruzafogás kialakulni, ami az írásmozgás elsajátításához és alkalmazásához szükséges. Mivel minden gyermek finommozgásbeli és idegrendszeri érettsége más-más ütemben halad, így ez kinél előbb, kinél később alakul ki.
A gyerekek több ceruzafogási technikát kipróbálnak, mire a háromujjas ceruzafogást elsajátítják és azt alkalmazva megtanulják, hogy minél lejjebb fogják az íróeszközüket, annál koordináltabbak lesznek a vonalaik.
A helytelen ceruzatartás papírlapon megnyilvánuló jelei lehetnek az erős nyomaték következményeként képzett lyukak, a kitört ceruzavég által okozott vonalkisiklások, a koordinálatlan vonalképzések. A görcsös izommunka idővel ujjfájdalmat, könyök és vállfájdalmat is okozhat és hosszú távon frusztrációt, teljesítmény és szociális térben való szorongást is vonhat magával.
Tehát könnyen lehet, hogy a szociális problémákkal küzdő gyerekek "pusztán" a rossz ceruzafogás következményeit viszik át szociális térbe. Ezért is fontos a tanítónénik, szülők gyermekre irányuló figyelme az írástanulás kezdeti időszakában - is.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Hozzá tartozik a napi rutinunkhoz, hogy időről-időre belenézünk a tükörbe. Már a napot azzal indítjuk, hogy az éjszaka arcunkba vésett nyoma...