2020. augusztus 4., kedd

DISZLEXIA, DISZGRÁFIA.


Teljesen természetes, hogy az éppen írni - olvasni - tanuló kisgyermek írásképe még kissé rendezetlen, betűit nehezen alakítja, formaképzése kicsit suta. Semmi baj ezzel, hiszen az óvodai vagy otthoni kötetlen rajzolgatást felváltja - vagy inkább kiegészíti - az írás elsajátítása, ami bizonyos keretek közé szorítja a gyermek kezének mozgását. Gyakorolnia, szoknia kell az új mozdulatokat, hogy betűit idővel szépen tudja formálni.

Olykor azonban hiába a gyakorlás. Az írásképe nem lesz esztétikus és olvasható, felcseréli a betűket, esetleg kihagy néhányat. Hullámzó vonalvezetés, ingadozó betűméret jellemezheti, a hasonló betűk között eltűnnek a különbségek. A szótávolság ingadozó. Erős nyomatékkal, görcsös ceruzafogással, gyakori megszakítással hozza létre az írást.

E jelek hátterében észlelési zavar és mozgáskoordinációs probléma is állhat. De térbeli-időbeli tájékozódás nehézsége vagy látás és hallás probléma is okozhatja.

A diszgráfiás gyermek írásának külalakja csúnya, a betűk kilóghatnak a sorból, az egész íráskép rendezetlen lehet.

Más esetben a külalak elfogadható, de a gyermek, gondolatait nem tudja megfogalmazni és papírra vetni.

Az olvasási - és beszéd - zavar megjelenésének számos kiváltó oka lehet. Az idegrendszer fejlődésében, működésében fellépő zavarok, de akár negatív környezetei tényezők, lelki problémák is. Az olvasási zavar a kézírásban is megmutatkozik. Betűsorrend tévesztés, egybe-külön írási nehézség, hosszú-rövid hangok megkülönböztetésének hiánya, csúnya, esetenként olvashatatlan íráskép jellemezheti.

Mind a diszgráfia, mind a diszlexia súlyos lelki problémákat vonhat magával. Az olvasás, írás kudarcai a gyermeket szorongóvá, agresszívvé tehetik, önértékelése sérülhet, ami egyéb területen is gyengébb teljesítményt eredményezhet. A fel nem ismert képességzavar miatt a gyermek környezete kritikával illetheti, ami további életét megnehezítheti.



Van olyan gyermek, akit a diszlexia egyéb területen is akadályoztat és egész iskolai éveire rányomja a bélyegét. Enyhébb esetben az íráson kívül minden más tantárgyból kitűnő is lehet.

Figyelmeztető jeleket már óvódás korban fel lehet fedezni, így időben logopédus segítségét lehet kérni!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Hozzá tartozik a napi rutinunkhoz, hogy időről-időre belenézünk a tükörbe. Már a napot azzal indítjuk, hogy az éjszaka arcunkba vésett nyoma...